Wegener zag het bedrijfsresultaat afgelopen kwartaal naar eigen zeggen ,,gering” dalen in vergelijkbaar met het voorgaande jaar. De totale omzet was vrijwel gelijk aan die van het derde kwartaal van 2010. De totale inkomsten uit advertenties namen met 5 procent af, bij de dagbladen bedroeg de daling 11 procent.
De totale omzet liep volgens Wegener afgelopen kwartaal minder hard terug dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar. In de eerste helft van 2011 nam de omzet met 3,7 procent af ten opzichte van vorig jaar. De inkomsten uit advertenties daalden in die periode met 9,6 procent.
Advertentieomzet
Volgens Wegener is het door de huidige economische situatie niet mogelijk een concrete voorspelling te doen over de ontwikkeling van de advertentieomzet. Het is volgens het bedrijf dan ook onzeker hoe hoog het bedrijfsresultaat over 2011 zal zijn.
Het herstel op de binnenlandse markt is nog niet ingetreden, stelde Wegener. De advertentieomzet zal daardoor ook in het laatste kwartaal van dit jaar onder druk staan. Daarnaast kampt het bedrijf met de stijging van de papierprijs. Aan de andere kant zorgen de eerder doorgevoerde reorganisatie en aanhoudende besparingen voor lagere kosten.
Wegener profiteerde in het derde kwartaal wel van de samenwerking met Telegraaf Media Groep bij de verspreiding van De Telegraaf. Daarnaast maakte de groepsaanbiedingensite SweetDeal een flinke groei door, die voldeed aan de verwachtingen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl